سامی ما

آشپزی برای کودک دلبنتدتان

1391/12/1 9:35
نویسنده : مامان مژگان
564 بازدید
اشتراک گذاری

پختن غذا به مقدار زیادبرای کودک

پختن غذا برای کودک به مقدار کم می تواند بسیار خسته کننده باشد . پوره های بسیار نرم و روان ، که با عشق و علاقه و کاملاً بهداشتی آماده می کنید ، به این امید که کودکتان آن را با میل زیاد بخورد ،اما او با بی ادبی غذا را از دهان خود بیرون می ریزدو نمی خورد . این کار ا می تواند شما را عصبانی کند .

غذا را با قاشق داخل سینی مخصوص به صورت وعده وعده بریزید ، و داخل فریزر قرار دهید تا به صورت جامد در آید . وعده های غذایی بهصورت جامد در آمده را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید ، در آن را محکم ببندید ، روی آن بر چسب بزنید و دوباره داخل فریزر قرار دهید .همۀ مقدار غذایی را که با یک طعم خاص درست شده ، در بسته بندی های شبیه به هم قرار دهید تا هنگام استفاده از آن ها سردرگم نشوید .

ظرف های دردار ماست ، پنیر و قوطی های پلاستیکی را بازیافت کنید و از پیمانه های پلاستیکی یک بار مصرف استفاده نمایید و با پوشش هیا نازک روی آن ها را بپوشانید . برای ضدعفونی کردن این وسایل ،از مایع یا قرص های مخصوص ضدعفونی استفاده کنید . تمام غذاهای آماده شده را بسته بندی کرده ، روی آن ها بر چسب های کاملا ًمشخص بزنید تا بدانید که آن ها چه هستند و از چه موقع داخل فریزر قرار گرفته اند .

بیشتر غذاها اگر در دمای 18- درجه سانتی گراد یا صفر درجه فارنهایت در فریزر نگه داری و ذخیره شده باشند ،باید ظرف مدت سه ماه به مصرف برسند . بخ قوطی های پلاستیکی داخل یخچال را ناگهان و سریع آب نکنید . تکه های یخ را در دمای اتاق ، داخل کاسه یا بشقاب می توان آب کرد . البته روی این ظرف را در حین آب شدن یخ با یک پوشش نازک – نه خیلی محکم – بپوشانید .

1- مدت زمان آماده کردن پوره به مقدار زیاد ،به همان سرعت آماده کردن پوره برای یک وعده غذای یک نفره است و چون برای مدت طولانی می توان آن را نگه داری کرد ، بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود .

2- غذای آماده شده را به صورت قسمت هایی به اندازۀ یک وعدۀ غذایی ،در سینی های ضدعفونی شدۀ مخصوص در فریزر قرار دهید و به منظور نگه داری طولانی مدت ، می توان این تکه های غذای یخ زده را داخل کیسه های مخصوص فریزر ریخت .

3- اطمینان حاصل کنید که روی کیسه ها به دقت بر چسب و تاریخ زده اید . این کیسه های بسته بندی شدۀ حاوی غذای آماده را تنها تا زمانی در فریزر نگه دارید که در دستور راهنمای فریزر ذکر شده است .

نکاتی در مورد گرم کردن غذای کودک

1- قسمت های کوچک غذارا در یک ظرف تمیز وشسته شده گرم کنید و رویش رابا یک بشقاب کوچک یا فویل آلومینیومی بپوشانید .

2- ظرف را در یک قابلمه که تا نیمه از آب پر شده باشد قرار دهید . مطمئن شوید غذا کاملاً گرم می شود .

3- برای مقادیر بزرگ تر و بیشتر غذا ، غذا را مستقیماً در قابلمه بریزید .

حريره جو با سيب و خرما



مواد لازم:

سيب پوست كنده و خرد شده 4/1 فنجان


خرما 4 قاشق غذاخوري

آب 3/2 فنجان

شير 2 قاشق غذاخوري

طرز تهیه:

بلغور جو سيب و خرما را همراه با آب در تابه بريزيد و 5 دقيقه روي حرارت متوسط بپزيد در همين حال شير را در يك تابه حرارت دهيد ،‌جو را داخل آن بريزيد تا جوش بيايد وسپس 3 تا 4 دقيقه با حرارت كم بپزيد و مدام هم بزنيد و سپس با ميوه ها مخلوط كنيد و در مخلوط كن بريزيد تا يكدستي دلخواه حاصل شود.

پوره هويج


مواد لازم:

سيب زميني بزرگ يک عدد
هويچ کوچک دو عدد
جعفري يک ساقه
نمک کمي
کره کمتر از يک قاشق چاي خوري
شير يک چهارم ليوان ( شير مادر يا شير خشک به صورت محلول )

روش تهيه:

سيب زميني، هويچ و جعفري را با آب مي شوييم . پوست سيب زميني و هويچ را مي گيريم و آنها را به قطعات کوچک خرد مي کنيم. در يک ظرف کوچک کمي آب سرد مي ريزيم و هويچ و سيب زميني هاي خرد شده را با نمک و جعفري به آن اضافه مي کنيم . ظرف را تا حدود نيم ساعت روي گاز مي گذاريم تا مواد خوب بپزد. مواد را ( به جز جعفري ) از داخل آب برميداريم و کاملاً مخلوط ( ميکس ) مي کنيم . در آخر کره و شير را اضافه مي کنيم .

پوره سیب و گلابی ( زیر یکسال )

مواد لازم :

سیب یک عدد

گلابی یک عدد

آب یک قاشق غذا خوری

شیر خشک یا شیر مادر یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

یک عدد سیب و گلابی را پوست کنده و خرد میکنیم بعد به همراه یک قاشق غذا خوری ( آب و شیر خشک یا شیر مادر ) در شیر داغ کن ریخته و به مدت 10 دقیقه میپزیم .میوه های پخته شده را از صافی عبور داده و بعد از خنک شدن استفاده میکنیم .

توجه داشته باشید که میوه های از خانواده توت فرنگی باید از حدود 6_7 ماهگی و به مقادیر خیلی کم به کودک داده شوند . زیرا بعضی از کودکان نسبت به این میوه ها حساسیت دارند و در ضمن پوره این میوه ها را با دقت بیشتری از صافی عبور دهید تا دانه های میوه کاملا گرفته شوند

*** طرز تهیه ی سرلاک خانگی ***

سرلاک خونگی: ( 7ماهگی )

بیسکوییت مادر یا ساقه طلایی 1 عدد
آب جوشیده سرد چند قاشق مرباخوری
شیرخشک ( درصورت تمایل ) نصف پیمانه
کره به اندازه یه نخود

مواد بالا رو بریزین توی یه پیاله و با پشت قاشق لهش کنین. میتونین شیرخشک هم اضافه نکنین.


نکته1: کره به افزایش وزن نی نی ها کمک میکنه. پس برای بچه هایی که خوب وزن نمیگیرن خیلی مفیده.

نکته2: میشه بجای کره در این میان وعده و کلاً در غذاهای نی نی از روغن زیتون تصفیه شده ی بدون بو استفاده کرد.

نکته3: مقدار کره یا روغن زیتون بایستی بسیار کم بوده تا موجب بهم ریختن وضع مزاجی نی نی نشه

به این نکته توجه کنید:

غذاي آماده‌اي كه در كشور ما براي تغذيه نوزادان استفاده مي‌شود سرلاك است اما توصيه مي‌شود كه تا شش ماهگي نوزادان تنها با شير مادر تغذيه شوند و بعد از 6 ماهگي نيز علاوه بر سوپ و غذاهاي خانگي و محلي از سرلاك‌هاي آماده برنج به جاي سرلاك گندم براي تغذيه نوزادان استفاده شود.
مصرف سرلاك گندم احتمال بروز ديابت را در اين گروه سني افزايش مي‌دهد، براي مثال مصرف سرلاك گندم پادتن خاصي را در بدن نوزادان توليد مي‌كند كه به سلول‌هاي سازنده انسولين در پانكراس حمله ور شده و با تخريب اين سلول‌ها ديابت نوع اول را پديد مي‌آورند.

در حال حاضر در اروپاي شمالي، سريال a يعني غذاهاي آماده‌اي كه به خصوص در 6 ماه به نوزاد مي‌دهند براي نوزادان در سال اول تولد از بروز بيماري اينتروپاتي جلوگيري مي‌كند در نتيجه ديابت هم در اين كودكان كمتر اتفاق مي‌افتد لذا توصيه مي‌شود مصرف گندم در غذاهاي آماده يا شيرهاي حاوي گندم در نوزادان قطع شود.


 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به سامی ما می باشد